موضوع دست‌فروشان، بساط‌گستران و حواشی‌های پیرامون آن‌ها یکی از موضوعاتی است که در روزهای اخیر به بحث داغ رسانه‌ها و شبکه‌های اجتماعی بدل شده است.

به گزارش پایگاه خبری و تحلیلی سوره به نقل از خبرگزاری مهر : در نشست هم اندیشی پدیده بساط گستری در شهر تهران که با حضور اصحاب رسانه برگزار شد، مدیرعمل شرکت شهربان با بیان اینکه معضل دستفروشی از زمان قاجار وجود داشته است، گفت: بر اساس تماس با سامانه ۱۳۷ در شش ماهه اول سال ۹۴ هشت هزار و ۷۱۳ مورد سد معبر اصناف، ۶ هزار و ۴۳۱ مورد سد معبر مصالح و ۲۴ هزار و ۶۷۴ مورد سد معبر دست‌فروشان به این سامانه گزارش داده شد.

چیذری افزود: ما ۸۰۰ نیروی معبربان را برای ورود جدی به این حوزه آموزش دادیم.

وی با اشاره به ۲۰ نقطه حساس در تهران مانند ۱۵ خرداد و محدوده بازار، هفت تیر و تجریش که آسیب بساط گستری را در آنها به صورت جدی داریم گفت: در ۱۵ خرداد ۳۰ نفر از افراد پشت پرده پدیده بساط گستری دستگیر شدند.

مدیرعامل شرکت شهربان با اشاره به افرادی که در این مجموعه می گنجند گفت: بساط گستران افرادی هستند که از بساط دارها حقوق می گیرند اما برخی دیگر از این افراد نیز نیازمند هستند. بساط چین خیابان ها را اجاره می دهند و در زمان حضور شهرداری و ناجا اقدام به شلوغی و زدوخورد می کنند و فرد اصلی که یک محدوده را دارد که ما در منطقه ۱۵ خرداد ۱۲ فرد اصلی و ۱۲ منطقه اصلی را شناسایی کردیم.

وی گفت: بساط گستران بیشتر میانسالان و دختر بچه ها هستند.

مدیرعامل شهربان شهرداری تهران گفت: یکی از سردسته های بساط گستری در محدوده بازار تهران براساس اظهارات خود وگزارش پلیس امنیت روزانه ۳۰ میلیون تومان درآمد داشته است.

مدیرعامل شهربان با بیان اینکه طی چندماه گذشته ۱۰۰ شهربان اقدام به رشوه گیری کرده بودند که در کمیته انضباطی با آنها برخورد شد، گفت: در حال حاضر ۲۵۰ شهربان تحصیل کرده استخدام کرده ایم.

وی با بیان اینکه در سا ل۹۴ ،  حدود ۷۲نیروی شهربان در حین ماموریت دچار مصدومیت شدند، گفت: حتی در این مجموعه معبربان و شهربان فوتی نیز داشتیم .

چیزری در پاسخ به سوالی مبنی بر برخورد با رشوه گیرانی که با دریافت رشوه اجازه فعالیت به بساط گستران می‌دادند، گفت: در چهار ماه گذشته روش ها و سیاست‌ها تغییر کرده است و ما بالغ بر صد نفر را در کمیته انضباطی به همین دلیل اخراج کردیم.

وی با اشاره به جذب نیروهای جدید گفت: بالغ بر ۲۵۰ نیروی لیسانسه داریم که معبربانی می کنند.  متاسفانه برخی نیروهای قبلی اعتیاد داشتند.

تنها ۱۰ درصد دستفروشان مستحق هستند

عبداللهی معاون خدمات شهری شهرداری تهران نیز در این نشست گفت: دست فروشی عارضه اجتماعی است که ده‌ها دلیل پشت آن خوابیده است و ارگان‌های مختلف مسئول آن هستند. اقتصاد نامناسب در کشور آن را ایجاد می کند. برخی افراد که از نظر اقتصادی شرایط نامناسبی دارند رزق و روزی خود را از این طریق به دست می آورند و ناگزیر اقدام به دستفروشی می کنند.

عبداللهی تاکید کرد: اما دانستن این نکته ضروری است که با بررسی‌های صورت گرفته، از کل دستفروشان تنها ۱۰ درصد آنها مستحق هستند و بیش از ۹۰ درصد از این افراد جزو تولیدکنندگان هستند که در قالب تیم و گروه های بزرگ اقدام به بساط گستری می کنند .

وی با اشاره به مصوبه شورای شهر تهران نیز گفت: بر اساس مصوبه ماده۴۵۰ شورای شهر تهران، ساماندهی متکدیان و آسیب های اجتماعی در شهر تهران بر عهده کمیته‌ای قرار گرفته که استانداری تهران، شهرداری، اداره کل اتباع خارجی، ثبت احوال ، دانشگاه علوم پزشکی تهران، پزشکی قانونی و شورای هماهنگی و مبارزه با موادمخدر در این کمیته فعالیت می کنند.

تاکید بر احیای شب تهران

رضا قدیمی مدیرعامل شرکت ساماندهی صنایع و مشاغل شهر تهران نیز در این نشست گفت: هر دست فروشی که در خیابان بساط گستری کند عملا یک مغازه را می‌بندد.

وی افزود: ما در تهران ۴ برابر دنیا سرانه تجاری داریم. ۳۹ روز بازار داریم و قریب به ۷ هزار نفر در دهه‌های اخیر در آن جا فعالیت می‌کنند.

قدیمی گفت: همچنین دو شب بازار داریم که نگاه بلند مدت ما این است که از تعداد آنها بکاهیم.

مدیرعامل شرکت ساماندهی صنایع و مشاغل شهر تهران در پایان بر ضرورت احیای شب تهران به شیوه درست تاکید کرد.

           پایان خبر – پایگاه خبری و تحلیلی سوره 

                منبع جمع آوری خبر : سامانه خبری صونا

این خبر را به اشتراک بگذارید :