وزیر کشور با بیان اینکه انتخابات ۷ اسفند رقابتی است، اما هم وزن نیست، گفت: هیچ کس نمی‌گوید مجلس به دست نامحرمان بیفتد، اما نباید نامزدهای تایید شده را به خوب و بد تقسیم کرد.

به گزارشپایگاه خبری و تحلیلی سورهبه نقل از خبرگزاری مهر : عبدالرضا رحمانی‌فضلی در نشست دست‌اندرکاران انتخابات با مدیران رسانه‌ها که صبح امروز در وزارت کشور برگزار شد، با اشاره به راهپیمایی باشکوه ۲۲ بهمن اظهار داشت: کماکان مردم پای انقلاب و ارزش‌های خود ایستاده‌اند و امیدواریم ما هم در عمل، قدردان و شکرگزار این مردم باشیم.

وی با بیان اینکه در فرآیند برگزاری انتخابات ما نیازمند به تعامل و همکاری با سایر دستگاه‌ها هستیم، افزود: مهمترین دستگاه‌ها‌یی که با آن در تعامل هستیم، شورای نگهبان است و جناب آقای امیری رابط ما با این شورا بود که در حوزه مقدماتی در زمینه تمهیدات و زمینه‌سازی انتخابات کارها به خوبی پیش رفت.

رحمانی‌فضلی همچنین با اشاره به انتخابات الکترونیکی گفت: در این دوره قصد داشتیم که انتخابات را در بخش اخذ و شمارش نیز الکترونیکی برگزار کنیم. با دولت محترم نیز هماهنگی‌های لازم انجام شد و قرار شد در ۹ کلانشهر انتخابات به صورت الکترونیکی برگزار شود. تمام تلاش خود را کردیم که این موضوع به انتهای کار کشیده نشود.

وزیر کشور افزود: از همان ابتدا کمیته مشترکی با شورای نگهبان تشکیل دادیم. در نهایت سخت افزارهای این دستگاه‌ها مورد تایید شورای نگهبان قرار گرفت، اما در حوزه نرم‌افزار نظرات متعددی داشتند و با وجود همه تلاش‌هایی که انجام دادیم، اما توفیق جلب نظر شورا برای ما میسر نشد.

وی اضافه کرد: ما حتی حاضر شدیم در بخشی از این شهرها انتخابات الکترونیکی را تا ۲۰ یا ۳۰ درصد عملیاتی کنیم، اما این توافق صورت نگرفت هیچ یک از شفاعت‌ها هم کارساز نشد و توفیق برگزاری انتخابات الکترونیکی را از دست دادیم.

توصیه رهبر انقلاب به وزیر کشور

رحمانی‌فضلی با اشاره به دیدارش با رهبر انقلاب اسلامی گفت: خدمت ایشان وظیفه وزارت کشور را پرسیدم که ایشان تاکید کردند من از وزارت کشور برگزاری انتخابات سالم و قانونی می‌خواهم.

وزیر کشور ادامه داد: ما در این زمینه از همه استانداران سابق و کسانی که در امر انتخابات تجربه داشتند، دعوت کردیم نظرات آنان را جویا شدیم و در تمام مسیر برگزاری انتخابات، تجربیات آنان را عملیاتی کردیم.

وی همچنین با اشاره به مرحله ثبت‌نام‌ها تصریح کرد: این همه حضور در مرحله ثبت‌نام برای ما قابل پیش‌بینی نبود. تعابیر مختلفی از این ثبت‌نام ها انجام شد، اما تعبیر شورای نگهبان از این ثبت‌نام ها مثبت بود. در بالاترین پیش‌بینی ما ثبت‌نام ۶ هزار نفر را پیش‌بینی کرده بودیم که دو برابر آن ثبت‌نام کردند.

رحمانی‌فضلی افزود: بعد از مرحله ثبت‌نام‌ها موضوع تایید صلاحیت ها بود. در این مرحله از انتخابات، همواره هیات‌های اجرایی از مقاطع چالش برانگیز بین اجرا و نظارت بوده است.

وزیر کشور با بیان اینکه در این دوره از انتخابات یک‌هزار و ۶۳ هیات اجرایی داشته ایم، گفت: نحوه تشکیل آنها اینگونه بود که ۳۰ نفر را باید به هیات های نظارت شورای نگهبان معرفی می کردیم و از بین این ۳۰ نفر، ۸ نفر را به عنوان اعضای هیات اجرایی مورد تایید قرار می دادند که این یکی از فرآیندهای خیلی سخت بود که ما این مرحله را به خوبی و با «صفر اختلاف» گذراندیم.

وی اظهار کرد: اما بعضی جاها مجبور شدیم ۹۰ نفر معرفی کنیم، یعنی سه بار ۳۰ نفر را معرفی کردیم تا ۸ نفر را از میان آنان انتخاب کنند. در همه مراحل برگزاری انتخابات، شورای نگهبان ناظر بر آن بوده و هست.

تایید ۱۵۰۰ نامزد جدید در شورای نگهبان بخاطر تلاش های ما بود

رحمانی‌فضلی با اشاره به انتقادهایی که در مورد تأیید صلاحیت‌های هیات‌های اجرایی به وزارت کشور گرفته می شود، توضیح داد: ما بر اساس قانون عمل کردیم. برخی ها اینگونه تعبیر کرده اند که وزارت کشور عمدا تایید صلاحیت کرده تا بار تعرض‌ها به شورای نگهبان را افزایش دهد.

وزیر کشور گفت: آنچه که توجه ندارند این است که هیات‌های اجرایی با قانون‌های خودشان و هیات‌های نظارت نیز با قانونی که مربوط به خودشان است، تایید صلاحیت می‌کنند.

رحمانی‌فضلی ادامه داد: هیات‌های اجرایی بر اساس استعلام از دستگاه‌های چهارگانه اظهارنظر می‌کنند و حدود ۱۰ هزار نفر از ۱۲ هزار نفری که در انتخابات مجلس ثبت‌نام کرده بودند، فاقد سابقه بودند و این از نظر قانون برای هیات‌های اجرایی یعنی تایید؛ چراکه ما نه حق استصواب و نه احراز صلاحیت داشتیم و امکانات تحقیقات محلی هم در یک هفته امکان‌پذیر نبود؛ لذا ۸۳ درصد در مرحله اول قبول شدند و حدود ۸۰۰ نفر نیز بر اساس مستندات رد صلاحیت شدند که هیچ قصد و غرضی در این تایید و رد صلاحیت‌ها نبوده است.

وی با بیان اینکه تلاش وزارت کشور این بود که حداقل رقابت‌ها شکل بگیرد، افزود: ما تلاش کردیم که حقی از کسی ضایع نشود.

وزیر کشور افزود: دفتر رهبری نیز در این مرحله با توصیه‌ها و ارجاعات متعددی که به شورای نگهبان دادند، بیشترین فعالیت را داشتند. خود من نیز ۵ جلسه آنجا رفتم، نگرانی‌هایم را بیان کردم و اشخاصی را فرستادند و گفتند که توصیه‌های وزیر کشور لحاظ شود.

رحمانی‌فضلی ادامه داد: بنده هم تحلیل‌های خود را در زمینه ضرورت باشکوه برگزار شدن انتخابات در شرایط کنونی داشتم که عامل و بستر آن نیز رقابتی‌شدن انتخابات بود و در این زمینه مکاتبات محرمانه‌ای را هم با سایر مسئولین کشور انجام دادم که اینها همه محرمانه است و هیچ‌گاه بیرون نخواهد رفت و این هزار و ۵۰۰ نفری که اخیرا در شورای نگهبان تایید صلاحیت شدند، به خاطر همین نگاه‌ها و تلاش‌ها بود.

وی تصریح کرد: به خصوص در مناطق مرزی، با توجه به شرایط خاصی که داشت، کار ویژه‌ای شد.

وزیر کشور با بیان اینکه امکان رقابت در همه حوزه‌ها وجود دارد، اضافه کرد: این رقابت‌ها هم‌سطح و هم‌وزن نیستند، اما تعیین‌کننده نتیجه انتخابات، میزان و نوع رقابت افراد نیست مهم‌تر از آن گفتمان غالب بر رقابت‌ها و چگونگی بیان مطالبات مردم است و کسانی رأی می‌آورند که در جهت خواست عمومی مردم حرکت می‌کنند. ما نیز تا روز آخر تلاش خود را انجام دادیم و موارد مختلف را پیگیری کردیم؛ چراکه حق هیچ‌کس نباید ضایع شود، همچنان اصرارهای خود را داریم البته این به معنای فشار نیست.

رسانه ها دیو و دلبر درست نکنند

رحمانی‌فضلی در بخش دیگر از صحبت‌های خود گفت: در مرحله تبلیغات، طلیعه این ۲- ۳ روز را که می‌بینیم موضوعاتی مطرح می‌شود که باید مورد توجه قرار گیرند. برخی رسانه ها چهره های دیو و دلبر از نامزدها درست می‌کنند.

وی تصریح کرد: هر کس که با این دقت از شورای نگهبان بیرون می آید، دیگر حق نداریم تقسیم‌بندی خوب و بد کنیم و بگوییم برخی به دنبال نفوذ و تسخیر هستند اینها علائم بدی است که آثار اجتماعی بدی دارد و عامل ایجاد تنش، تضاد و تردید در جامعه می‌شود که اینها آفت و انسجام وحدت ملی است.

وزیر کشور در توصیه‌ای به رسانه ها افزود: رسانه ها در فضای کارشناسی، عادلانه و منصفانه، آراء و نظرات همه گروه‌های مختلف را باید در اختیار مردم قرار دهند تا در نهایت مردم تصمیم نهایی را بگیرند. تردیدافکنی، تخریب و تهمت اینها مواردی است که با اخلاق رسانه‌ای سازگار نیست و این بی‌اخلاقی‌های رسانه‌ای در ایام تبلیغات ممکن است چهره رسانه‌ها را دچار خراش کند که باید جلوی آن را بگیریم.

رحمانی‌فضلی با تاکید بر اینکه باید انتخابات قانونی برگزار کنیم، افزود: اگر از وزارت کشور نیز خلافی دیدید، به ما بگویید؛ چراکه تعداد زیادی از استانداری‌ها، بخشداری‌ها و فرمانداری‌ها زیر نظر این وزارتخانه هستند و ممکن است با این تعدد دستگاه‌ها، تخلف‌هایی هم صورت گیرد. همه دستگاه‌ها باید قانون را رعایت کنند شما رسانه‌ها باید آگاهی‌بخش مردم باشید؛ چراکه مجلس جای مهمی است.

وی همچنین با تاکید بر ضرورت برگزاری انتخابات باشکوه گفت: بعد از دولت تدبیر و امید تلاش شد برخی از اولویت‌های مهمی در دستور کار قرار گیرد که تهدیدزدایی و شرزدایی از جمله آنها بود.

وزیر کشور ادامه داد: یکی از شروری که در کشور حاکم شده بود، ادعای عدم استفاده صلح‌آمیز از انرژی هسته‌ای بود و نظام تصمیم گرفت که دفع شر کند. مقام معظم رهبری نیز با ابلاغ دستورالعملی فرمودند که با این ملاحظات دفع شر کنید و تمام. یک نفر در این کشور هست که حرف آخر را می زند، اما مسئله بعد اجرای این امر و آثار این مسئله در کشور است.

رحمانی‌فضلی اضافه کرد: اگر در ایام مذاکره دو راهپیمایی اعتراضی در کشور برگزار می شد و یا در ۵ نقطه کشور انفجارهایی رخ می‌داد هرگز به نتیجه نمی رسید. امنیت داخل ایران بسیار تعیین‌کننده بود.

وی اولویت دوم دولت را مسئله اقتصادی نامید و خاطرنشان کرد: حال عده ای اینگونه تحلیل می کنند که باید بعد از مذاکرات یک شبه معجزه و شق‌القمری رخ دهد. قطعا اینگونه نیست. این کار بسترها، هماهنگی‌ها و همراهی‌هایی در کل نظام نیاز دارد.

وزیر کشور گفت: رسانه ها باید انتقاد کنند، اما این انتقادات باید کارشناسی باشد و به گونه ای نباشد که امید را در جامعه و مردم کم کنیم.

رحمانی‌فضلی افزود: عده ای نسبت به آمدن سرمایه های خارجی انتقاد می کنند. بله تجار فرانسوی که می آیند به دنبال منافع خودش است ما هم باید به دنبال منافع خودمان باشیم و این وسط باید با استفاده از هوش، ذکاوت و مدیریت به گونه ای مسئله را پیش ببریم که ما هم بتوانیم بیشترین سود را کنیم.

وی با بیان اینکه وجود امنیت در داخل کشور به معنای نبودن تهدید نیست، اظهار کرد: از نظر امنیت در داخل در شرایط مطلوب هستیم که این به معنای کنترل، مدیریت و تسلط است و مبنای این کنترل هم مردم هستند.

وزیر کشور با اشاره به این مطلب که در حوزه وحدت و انسجام ملی نیز در شرایط مطلوب قرار داریم، گفت: سران قوا در همراهی خوبی به سر می‌برند. در گذشته شاهد اختلاف میان سران قوا در صحن مجلس و در رسانه ها بودیم، اما امروز دیگر شاهد این موضوع نیستیم.

دو هفته پرتحرک و پرهیجان در انتظار ما است

رحمانی‌فضلی تاثیرگذاری ایران در مسائل منطقه‌ای را مطلوب دانست و توضیح داد: البته مسائل منطقه‌ای ما ساده نیست و بسیار پیچیده است. عربستان به روشنی بر علیه ایران موضع می‌گیرد، لذا باید بدانیم که این امنیت علتش عقبه‌ای است که در داخل کشور وجود دارد که آن اقتدار و هوشمندی رهبر انقلاب، دولت و مردمی است که پشت نظام ایستاده‌اند و اگر می‌خواهیم این اقتدار و امنیت را حفظ کنیم، انتخابات تعیین‌کننده خواهد بود.

وی ادامه داد: شما رسانه‌ها باید نافذ، ناقد و هدایت‌گر ما باشید تا مردم ما درک درستی از شرایط منطقه و کشور داشته باشند. از مرز حزب و گروه‌ها خارج شوید؛ چراکه ما نیاز به امنیت و اقتدار ملی داریم و نقش مجلس در چنین شرایطی بسیار تعیین‌کننده است.

وزیر کشور با بیان اینکه دو هفته پرتحرک و پرتهیج در انتظار ما است، توضیح داد: به هیچ وجه نگران مسئله امنیت نباشید و این دو هفته را با نگاه باز و سعه صدر به همه نگاه کنید.

رحمانی‌فضلی تصریح کرد: به همه استانداران دستور دادیم که هیچ گروه و شخصی حق ندارد به اجتماعات قانونی تعرض کند. در یک بستر آرامش و امنی کمک کنید تا انتخابات برگزار شود.

وی با تاکید بر اینکه بعد از انتخابات باید قانون انتخابات را تغییر دهیم، افزود: واقعیات مشکلات زیادی برای برگزاری انتخابات وجود دارد، مثلا تعداد شرکت‌کنندگان و یا نوع تحقیقات محلی باید مدیریت شود

وزیر کشور گفت: هیچ کس نمی گوید مجلس به دست نامحرمان بیفتد. باید قانون‌گذاری درست انجام گیرد. نقش احزاب را پررنگ کنیم؛ چراکه حزب ها به خاطر اعتبار خودشان آدم‌های ضعیف و مسئله‌دار نمی آورند.

رحمانی‌فضلی افزود: این روزها نامه های شکایت زیادی به من می رسد که پول های کثیف وارد انتخابات شده است. خب من یکسال پیش این موضوع را مطرح کردم. ما لایحه دادیم، اما متاسفانه فوریت آن را برداشتند و همچنان در کمیسیون ها مانده است.

وی تصریح کرد: بعضی از نمایندگان فعلی که رد صلاحیت شده اند، پیش من می آیند، گله می کنند و من می گویم شما چهار سال در مجلس بودید و کاری نکردید، ما چه کمکی می توانیم انجام دهیم. لذا تغییر قانون انتخابات ضروری است.

وزیر کشور در پایان خاطرنشان کرد: وزارت کشور را در برگزاری انتخابات پرشکوه کمک کنید.

            پایان خبر – پایگاه خبری و تحلیلی سوره 

                منبع جمع آوری خبر : سامانه خبری صونا

این خبر را به اشتراک بگذارید :